Jak pokochać swoje ciało

Psychologowie twierdzą, że podstawą wszelkich stałych zmian dietetycznych jest szacunek do własnego ciała. Jeśli jednak nie wiemy, jak pokochać swoje ciało, możemy się na początku czuć zagubieni, gdy usłyszymy taką radę. Niestety to często jest warunkiem podstawowym, a gdy tego brakuje, to bywa, że po odstawieniu diety, nasza waga wraca jak bumerang.

Największym problemem osób z nadwagą oraz osób otyłych jest samonakręcający się mechanizm, w który wpadamy starając się zrzucić kilka kilogramów:

  1. Tyjesz
  2. Źle się czujesz psychicznie w zawiązku z tym, że przytyłaś.
  3. Bierzesz się za siebie, próbujesz się lepiej odżywiać i więcej ruszać.
  4. Przy pierwszym niepowodzeniu wpadasz w poczucie winy.
  5. Wracasz do starych, znanych i wygodnych nawyków, bo zmniejszają one stres wynikający z poczucia winy – zaczynasz się znowu objadać i przestajesz ćwiczyć.
  6. Tyjesz jeszcze bardziej.

Nie jesteśmy robotami i prędzej czy później nastąpi odstępstwo od diety czy zaplanowanego treningu. Wtedy niektórzy z nas przechodzą do punktu czwartego: wpadamy w poczucie winy, co nakręca dalsze negatywne konsekwencje.

 

Dlatego właśnie dla wielu z nas najlepszym rozwiązaniem jest zadbanie o to, żeby poczucie winy w ogóle się nie pojawiło. Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, jak pokochać swoje ciało.

Gdy mamy negatywny obraz własnego ciała i przytyjemy, możemy myśleć „Jestem taka gruba. Jestem leniwa i bezużyteczna, nie zasługuję na uwagę innych osób, nie zasługuję na szczęście.”

Gdy już nauczymy się, jak pokochać swoje ciało  i przytyjemy, możemy myśleć „O kurczę, przytyłam. Czas wrócić do zdrowych nawyków i zacząć się więcej ruszać!” Gdy mamy odstępstwo od diety, czy nie uda nam się w danym dniu wyjść na planowany spacer, możemy pomyśleć „Dzisiaj nie wszystko się udało, ale to nic. Najważniejsze to jak najszybciej wrócić do założonego planu.”

Dzięki temu przerywamy zaklęty cykl i nie przechodzimy nawet do drugiego ogniwa, czyli nie czujemy się źle ze sobą.

Jeśli mamy negatywny wizerunek własnego ciała to:

  • nie czujemy się dobrze we własnej skórze, ciało jest dla nas obce, a nawet wrogie. Postrzegamy je jako coś, co w każdej chwili może nas zdradzić,
  • nawet jeśli uda nam się schudnąć, nie jesteśmy w stanie utrzymać nowej wagi, albo utrzymanie jej wymaga od nas ciągłej walki i mozolnych starań,
  • przestajemy czerpać zadowolenie z jedzenia. Jedzenie staje się problemem, zaczynamy go unikać i/lub mamy napady obżarstwa,
  • ciało przestaje być dla nas źródłem zadowolenia i radości, źle się czujemy w stroju kąpielowym czy nago,
  • unikamy kontaktów intymnych, albo czujemy się wtedy bardzo niepewnie,
  • nie potrafimy przyjmować komplementów odnośnie wyglądu,
  • nie lubimy uprawiać żadnego sportu, albo uprawiając sporty przesadzamy i często doznajemy kontuzji, bo nie słuchamy sygnałów ciała.

Wizerunek własnego ciała – definicja

Czym w ogóle jest obraz własnego ciała?

Można zdefiniować go jako:

zmysłowy obraz rozmiarów, kształtów i formy ciała oraz uczucia dotyczące tych wymienionych cech całego ciała lub jego określonych części.

Obraz ciała jest to więc rysunek ciała formowany w umyśle. Obraz ciała jest częścią ogólnie pojętego obrazu siebie.

Wizerunek ciała jest konstruktem wielowymiarowym i składa się z czterech aspektów:

  1. Jak swoje ciało postrzegamy.
  2. Jak swoje ciało odczuwamy.
  3. Jak o swoim ciele myślimy.
  4. Jak się zachowujemy w rezultacie trzech powyższych.

Gdy posiadamy pozytywny wizerunek własnego ciała, jesteśmy w stanie zaakceptować, docenić i szanować ciało. Nie maskujemy braku pewności siebie ale nie udajemy też, że nasze ciało jest idealne. Jesteśmy w stanie przyznać się do niedoskonałości i wierzymy, że nasze ciało jest idealne dla nas.

Dopiero wtedy możemy pokusić się o zmianę na lepsze, która nie skończy się powrotem do dawnych nawyków żywieniowych i antyzdrowotnych, ponownym nabraniem wagi i dalszymi konsekwencjami z tym związanymi.

Nadwaga, a w szczególności otyłość, wiąże się z wieloma zdrowotnymi zagrożeniami, co nie zmienia faktu, że dokładanie do tego problemów natury psychologicznej, niczego nie zmieni na lepsze. Najlepiej pracować nad tym, aby być w lepszej formie fizycznej oraz psychicznej jednocześnie.

Są trzy główne komponenty pozytywnego obrazu własnego ciała:

  1. Poczucie własnej wartości: cenimy własną osobę i wierzymy w to, że inni również nas cenią i cieszą się naszą obecnością
  2. Pozytywne nastawienie: akceptujemy własne zalety i słabości oraz unikamy trzech negatywnych postaw:
    1. Perfekcjonizm: trzymanie się standardów niemożliwych do osiągnięcia
    2. Porównywanie się do innych
    3. Bycie wysoce krytycznym i oceniającym: im bardziej krytykujemy innych, tym surowiej oceniamy samych siebie.
  3. Emocjonalna stabilność: posiadamy zdrowy związek z naszymi myślami i uczuciami oraz potrafimy dzielić się doświadczeniami z innymi ludźmi.

Jak pokochać swoje ciało w erze mediów społecznościowych?

Przeprowadzono wiele badań na temat wpływu mediów, w tym społecznościowych, na wizerunek własnego ciała. Wnioski z nich są jednoznaczne: media promują niezdrowy i nierealistyczny wygląd ciała, szczególnie kobiecego. Uczestnicząc w mediach społecznościowych, zaczynamy porównywać się do innych osób, jednocześnie zaczyna rosnąć nasze niezadowolenie z własnego ciała. Możemy nabyć negatywnego stosunku do jedzenia. Dochodzi do obniżenia nastroju. Najbardziej szkodliwy jest w tym wypadku Instagram. Problem dotyczy głównie kobiet, ale również mężczyzn, którzy zaczynają odczuwać niezadowolenie z muskulatury własnego ciała, czy jego proporcji. Co ciekawe, powyższych negatywnych efektów nie udało się całkowicie uniknąć nawet wtedy, gdy nauczono uczestników krytycznej analizy tego, co widzą.

W dzisiejszych czasach to właśnie media społecznościowe są głównym powodem negatywnego wizerunku własnego ciała.

Jest jednak światełko w tunelu. Negatywne skutki są bardziej odczuwane przez osoby, które korzystają z mediów społecznościowych z intencją porównywania się, niż przez osoby, które korzystają z mediów społecznościowych w innych celach. To dobitnie świadczy o tym, że nie same media społecznościowe są problemem, co raczej ich nieodpowiednie użycie, czyli porównywanie się do nieosiągalnych i nierealnych ideałów.

Sposób na to, jak pokochać swoje ciało:

Na szczęście psychologowie odkryli sposób na to, jak pokochać swoje ciało. Poniżej przedstawiam listę czynności, które ci w tym pomogą:

  • Doceniaj wszystko, co twoje ciało potrafi zrobić
  • Stwórz listę dziesięciu najważniejszych rzeczy, które w sobie lubisz
  • Pamiętaj, że prawdziwe piękno jest niewidoczne dla oczu
  • Patrz na siebie jako na całość, a nie tylko na swoje ciało
  • Otaczaj się pozytywnymi ludźmi
  • Ucinaj głosy w głowie, które sugerują, że z twoim ciałem jest coś nie tak, albo że jesteś złą osobą
  • Noś wygodne ubrania, w których czujesz się dobrze w związku z własnym ciałem
  • Krytycznie patrz na przekazy medialne i społecznościowe
  • Rób rzeczy, które są miłe dla ciebie
  • Zrób coś, co pomoże innym ludziom

Powyższa lista to tylko kilka przykładów, ale stosując się do niej, na pewno poczujesz się lepiej w swoim własnym ciele, co będzie skutkowało dobrym samopoczuciem oraz pozwoli ci skutecznie i na stałe schudnąć.

Jeśli chcesz popracować nad wizerunkiem ciała pod okiem dietetyka posługującego się narzędziami psychologii pozytywnej, zachęcam do skorzystania ze specjalnie na to nakierowanej konsultacji.  Pomogę ci w odnalezieniu pozytywnego obrazu własnego ciała. Otrzymasz również narzędzia, których można używać samemu w domu, czy w pracy oraz nauczę cię ich używać. Będzie to świetnym wstępem do dalszych pozytywnych zmian w twoim zdrowiu i życiu w ogóle.

Spotkanie może mieć miejsce w moim gabinecie, ale również on-line. Praca nad wizerunkiem własnego ciała może być prowadzona osobno, albo jako uzupełnienie konsultacji dietetycznej.