Ile porcji warzyw dziennie?

Ile porcji warzyw dziennie należy jeść, aby czerpać z nich jak największą korzyść? Zgodnie z zalecaniami zdrowej piramidy żywienia, mówi się o 5 porcjach warzyw. Naukowcy wypowiedzieli się i na ten temat.

W zeszłym roku pismo The Lancet (naukowe czasopismo medyczne, jedno z najdłużej wydawanych tego typu czasopism na świecie) opublikowało wyniki kilkuletnich badań nt wpływu spożycia warzyw, owoców i roślin strączkowych na ryzyko śmierci związane z chorobami i nie tylko. Największe ograniczenie śmiertelności osiąga się przy 3-4 porcjach warzyw, owoców i roślin strączkowych dziennie (równoważność 375-500g/dzień). Zwiększenie ilości nie ma znaczącego wpływu na śmiertelność. Zejście poniżej 375g na dzień przyczynia się do wzrostu śmiertelności.

Nie wlicza się w to ziemniaków oraz soków warzywnych lub owocowych. Strączki wzięto pod uwagę ze względu na wysoką zawartość białka roślinnego, błonnika i izoflawonoidów (czyli np. przeciwutleniaczy lub naturalnych związków grzybobójczych).

Wielka szkoda, że ziemniaki się nie łapią, bo byśmy mieli łatwiej, a tak to różnie z tym bywa. 😉 A Wy jak? Wyrabiacie normę? Które warzywa najczęściej u was na talerzach goszczą?

Źródło:

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(17)32253-5/fulltext?elsca1=tlxprowych